O badaniu komunikacji słów kilka.

2018-09-12 - Daniela i Maja - 015 — kopia

Daniela & Maja

Wyobraź sobie, że jesteś w trakcie intensywnej kampanii marketingowej swojej marki.

Przygotowując kampanię zdefiniowałeś grupę docelową, zadałeś właściwe pytania, które pozwoliły zrozumieć potrzeby i motywacje konsumenta. Na tej podstawie zbudowałeś komunikację, która poszła w świat.

Przyszedł czas rozliczenia. Pora zadać sobie pytanie czy komunikacja jest skuteczna? Mówiąc wprost – czy dobrze wydałeś pieniądze?!

Wyobraź sobie, że jesteś w trakcie intensywnej kampanii marketingowej swojej marki.

Przygotowując kampanię zdefiniowałeś grupę docelową, zadałeś właściwe pytania, które pozwoliły zrozumieć potrzeby i motywacje konsumenta. Na tej podstawie zbudowałeś komunikację, która poszła w świat.

Przyszedł czas rozliczenia. Pora zadać sobie pytanie czy komunikacja jest skuteczna? Mówiąc wprost – czy dobrze wydałeś pieniądze?!

W tym momencie powinieneś wrócić do początku – czyli do strategicznych założeń komunikacji. Bo o mierzeniu skuteczności musisz pomyśleć już w momencie jej tworzenia.

Zanim zaczniesz zastanawiać się nad chwytliwymi hasłami, które skłonią konsumenta do zakupu twojego produktu, warto zawczasu odpowiedzieć sobie na pytanie „Jaki efekt ma przynieść ta komunikacja?”.

Wskaźniki skuteczności zależą od celu i będą inne gdy budujemy świadomość marki, inne gdy chcemy wpływać na  jej wizerunek, a  inne gdy chcemy sprzedać dużą ilość towaru… i to szybko.

Jest mnóstwo możliwości tego, co możemy badać w kontekście komunikacji. Możemy sprawdzać reakcje konsumenta po kampanii, analizować jego zachowania, wypowiedzi w social mediach, robić badania ewaluacyjne, mierzyć wzrost świadomości marki, wzrost liczby użytkowników, zmiany w wizerunku, i wiele innych.

Mamy do dyspozycji narzędzia, które mogą nam ułatwić zadanie zmierzenia skuteczności, jednak zawsze muszą być podporządkowane celowi i odnosić się do konkretnie założonych wskaźników.

Ponadto lubimy mylić to, co analizujemy, a co mieliśmy ‘dowieźć’. Przykładowo, zdarza się, że robiąc kampanie digitalowe zapominamy o tym, że kampania musi odnieść efekt nie tylko online (like, share, etc.), ale też offline. Co to oznacza? Oznacza to tyle, że jeśli masz sprzedać produkt, to buzz w Internecie jest tylko środkiem do realizacji celu, a tym czego na końcu powinieneś oczekiwać jest sprzedany towar.

Mierzmy efekty działań komunikacyjnych w odniesieniu do strategicznych założeń i weryfikujmy nasze działania przed lub w trakcie trwania kampanii, a nie tylko po ich zakończeniu. 

Nie zapominajmy jednak, że skuteczność komunikacji w dużej mierze zależy od solidnej podstawy, którą jest WIEDZA O KONSUMENCIE.

Dodaj komentarz