Daniela & Maja
Młodzi ludzie nazywani pokoleniem Z, XD czy też C (od angielskiego słowa connected) stali się w ostatnim czasie przedmiotem licznych badań. Nic dziwnego – osoby urodzone po 2000 roku są pierwszym pokoleniem, które nie pamięta czasów, w których nie było internetu, a posiadanie smartfona jest dla nich czymś absolutnie oczywistym. Życie w świecie nowoczesnych technologii wydaje się być kluczową kwestią kształtującą obecnie młodych konsumentów. Z badania „Młodzież, social media i marketing” [D1] wyłania się obraz młodych ludzi, co prawda w pełni pochłoniętych przez sieć, ale równocześnie bardzo świadomych swojej sytuacji ciągłego bycia online.
Badanie pokazuje, że młodzi ludzie w internecie znajdują wszystko, co im jest do życia potrzebne. Z jednej strony media społecznościowe – komunikacja z rówieśnikami, z drugiej rozrywka – muzyka i filmy. Możliwości sieci wykorzystywane są przez młodych także do nauki. Trudno się więc dziwić, że młodzi ludzie długie godziny spędzają podłączeni do sieci. Powszechnym zjawiskiem jest łączenie wielu czynności w tym samym czasie, bycie on-line sprzyja wielozadaniowości i podzielności uwagi.
Co do samych mediów społecznościowych to zapewniają nie tylko komunikację z rówieśnikami i rozrywkę, są też źródłem wiedzy, między innymi o produktach i markach, a to dla młodych ludzi wiedza obowiązkowa. Młodzież pytana o marki, które najlepiej radzą sobie w sieci, najczęściej wskazuje te, które dają im możliwość bycia nie tylko konsumentem, obserwatorem, ale także, a może przede wszystkim, budujące poczucie przynależności do grupy rówieśniczej, określające w pewien sposób styl życia.
Świat influencerów i świat marek w sieci przenika się i funkcjonuje w pełnej symbiozie z młodym konsumentem. Znaczna większość młodych ludzi obserwuje po kilka, a nawet kilkanaście profili marek i influencerów.
„Młodzi, podchodząc krytycznie do treści zamieszczanych w mediach społecznościowych, wydają się być bardzo świadomymi konsumentami. Jako cyfrowi tubylcy, dla których Internet jest tak naturalnym elementem świata, jakim dla starszych pokoleń być prąd, radio czy telewizja, niejako instynktownie odnajdują tam wartościowe dla siebie treści.”
Co ciekawe, młodzi pytani o wiarygodność social mediów dość dobitnie wskazują, iż można wątpić w rzetelność zamieszczanych tam treści. Mimo to, nie pozostają jedynie obserwatorami, a sami aktywnie tworzą tą przestrzeń.
Wyniki badania wskazują, że działania w mediach społecznościowych wywierają dość konkretny wpływ na zachowania konsumenckie młodych ludzi. Co czwarty z nich przyznaje, że bierze pod uwagę opinie influencerów, czy reklamy marek, podczas wyboru produktów, a ponad jedna trzecia potwierdza, że kupiła produkt reklamowany lub polecany w mediach społecznościowych.
Młodzi, podchodząc krytycznie do treści zamieszczanych w mediach społecznościowych, wydają się być bardzo świadomymi konsumentami. Jako cyfrowi tubylcy, dla których internet jest tak naturalnym elementem świata, jakim dla starszych pokoleń był prąd, radio czy telewizja, niejako instynktownie odnajdują tam wartościowe dla siebie treści.
Zapraszamy do lektury całego raportu: