Przejdź do treści

Skąd się biorą respondenci? O kulisach badań on-line.

woman carrying her baby and working on a laptop
2018-09-12 - Daniela i Maja - 015 — kopia

R&G team

Często pierwszym skojarzeniem z realizacją badań rynku jest ankieter, który z kartką i długopisem w dłoni zaczepia nas na ulicy lub puka do naszych drzwi, prosząc o udzielenie odpowiedzi na kilka pytań. Albo niechciany telefon, który odrywa nas od zajęć, właśnie po to by nas zaprosić do udziału w badaniu. 

Te formy zbierania danych, będące niejednokrotnie uciążliwe dla samych badanych, stają się coraz rzadsze. To, czego obecnie oczekujemy od realizacji badania, to dotarcie do respondentów w sposób jak najszybszy i jak najbardziej precyzyjny, a nowe technologie temu sprzyjają. 

Co więcej, dzięki rozwojowi technologii docieramy do osób, które chcą w naszych badaniach uczestniczyć. 🙂

Dlatego coraz większą popularnością cieszą się badania on-line, czyli CAWI (Computer Assisted Web Interviewing) realizowane z udziałem panelistów.

Panele konsumenckie lub inaczej panele badawcze to platformy umożliwiające realizację reprezentatywnych prób i dotarcie do złożonych grup celowych. Zrzeszają osoby, które biorą udział w badaniach, wypełniają ankiety, otrzymując za to punkty. 

Obecnie w Polsce istnieje kilka dużych paneli badawczych, zrzeszających co najmniej kilkadziesiąt tysięcy respondentów każdy, a złożone, wieloetapowe systemy kontroli i weryfikacji respondentów, które stosują właściciele paneli dają gwarancję uzyskania dobrej jakości wiarygodnych danych.

Zaletą badań online jest szybkość realizacji, elastyczność formy, ale i znacznie przyjemniejszy format badania dla samego respondenta.

Dostęp do dużej i zróżnicowanej grupy potencjalnych respondentów oznacza, że możemy dotrzeć do grupy docelowej z istniejącej bazy i nie musimy poświęcać czasu i ponosić dodatkowych kosztów na poszukiwanie i rekrutację osób, które spełniają warunki udziału w badaniu. 

Znaczne skrócenie czasu realizacji, wynikające z dostępności konsumentów zmotywowanych do brania udziału w badaniach i ograniczenie kosztów to nie jedyne zalety tej metody realizacji badań.

Przewagą badań on-line jest też duża elastyczność tej formy badania, dająca łatwość zaprezentowania respondentom plików wideo lub audio, możliwość urozmaicenia sposobu udzielania odpowiedzi i prowadzenia wielu niezależnych pomiarów jednocześnie.

CAWI zwiększa też szansę na uzyskanie szczerych odpowiedzi, ze względu na anonimowość osób biorących udział w badaniu i wykluczenie z procedury jakichkolwiek osób trzecich, osoba badana samodzielnie, przed ekranem komputera lub smartfona odpowiada na zawarte w ankiecie pytania.

Zdjęcie autorstwa Anastasia Shuraeva z Pexels

Dodaj komentarz