Daniela & Maja
Po co komu warsztat?
Zanim odpowiemy na to pytanie, zastanówmy się, po co w ogóle robimy badania. Dla poszerzenia wiedzy? Naszym zdaniem — nie.
Nie ma sensu inwestować w badanie marketingowe, które ma służyć wyłącznie poszerzeniu twojej wiedzy. Pozycja i sukces firmy na rynku nie zależy od ilości wiedzy, którą posiadasz. Najważniejsze jest to, jak tę wiedzę wykorzystasz.
Badanie, nawet najlepiej przygotowane i przeprowadzone, nie będzie miało dużej wartości, jeśli zdobyte informacje nie zostaną przełożone na konkretne działania w biznesie. Nasza praca to nie tylko „dostarczanie” danych, ale przede wszystkim, wsparcie w podejmowaniu decyzji.
Przeprowadzając badanie, czujemy się współodpowiedzialne za zrealizowanie celów biznesowych klienta. Z tego powodu warsztaty, na których razem zastanawiamy się, co zebrane w badaniu informacje oznaczają dla biznesu i jak je wykorzystać, traktujemy jako ważny element procesu badawczego.
Warsztat jest narzędziem, które pomaga lepiej zrozumieć dane i konsumenta. Daje możliwość przełożenia wyników i wniosków na konkretne plany. Cele warsztatu są też ściśle związane z konkretnym celem badania.
Przykładowo, po teście konceptów, podczas warsztatu z klientem, dopracowywaliśmy i wygenerowaliśmy nowe propozycje produktów do wdrożenia na rynek.
W innym projekcie, po badaniu eksploracyjnym dla kategorii, wspierałyśmy klienta w budowaniu strategii marki i jej kluczowych wartości.
„Warsztat jest narzędziem, które pomaga lepiej zrozumieć dane i konsumenta. Daje możliwość przełożenia wyników i wniosków na konkretne plany [biznesowe].”
- Jakie są korzyści z warsztatu organizowanego przez badaczy?
- Po pierwsze, badacz to osoba, która spędziła wiele godzin, przygotowując scenariusze i kwestionariusze, robiąc wywiady i badania ankietowe, analizując dane, pisząc raport z badania, wyciągając wnioski, przygotowując rekomendacje.
Nikt nie zna lepiej wyników zrealizowanego badania. Uzupełniając to doświadczeniem z innych projektów i wiedzą o zachowaniach konsumentów pomoże zrozumieć i zinterpretować wyniki. - Po drugie daje możliwość zderzenia wizji i sposobu myślenia w organizacji z kimś „z zewnątrz”.
Nam łatwiej jest zdystansować się do sytuacji klienta, czy do standardowych sposobów radzenia sobie z problemami. Mamy inne doświadczenia i perspektywę, które przekładają się na większą różnorodność wśród uczestników, co daje większą otwartość w szukaniu rozwiązań dla konkretnego problemu. - Po trzecie — oszczędza czas.
Czas, który musiałbyś przeznaczyć na zaprojektowanie warsztatu, przeprowadzenie go, a potem podsumowanie wyników. Gdy warsztat robimy my, wszystkie zadania organizacyjne bierzemy na siebie. Dzięki temu zespół pracujący nad projektem może w pełni skupić się na uczestnictwie w warsztacie i jego efektach.
Warsztaty angażują całe zespoły, zwiększają poczucie sprawczości pracowników. Taka współpraca, nie tylko pomaga lepiej zrozumieć konsumenta czy sytuację na rynku, ale pozwala wypracować gotowe rozwiązania i tworzyć konkretne plany działania.
I nie oszukujmy się — jest o wiele przyjemniejszą formą przyswajania wiedzy z badania niż czytanie raportu.
Zazwyczaj trzeba czegoś samemu „dotknąć”, by to w pełni zrozumieć. Bardzo zachęcamy do takiego podejścia przy pracy z wynikami badań rynku.