Nowe trendy rynkowe – co na to konsument? cz. 3

2018-09-12 - Daniela i Maja - 015 — kopia

Daniela & Maja

Kolejny, trzeci już, odcinek z serii konsument a trendy.
Dziś opowiemy Wam o bardzo pozytywnym trendzie, a mianowicie wzroście zainteresowania czytaniem wśród Polaków.
Trend, który mamy nadzieję, zostanie z nami na dłużej.
Marta i Marek, ludzie młodzi, wykształceni, należeli przed pandemią do grupy 72% Polaków, którzy w domu posiadali książki (1). W ich domowej bibliotece znajdowało się całkiem sporo pozycji, zarówno literatury pięknej, jak i branżowej. Znajdowali się też wśród 40% tych, którzy w ciągu roku przeczytali choć jedną książkę (1). Zdarzało im się sięgnąć po książkę od czasu do czasu, głównie podczas urlopu. Ale mimo pozytywnego nastawienia i dobrych chęci, mieli jednak poczucie, że w ich codziennym, pełnym pośpiechu życiu nie ma czasu na czytanie.
Aż do marca 2020.

Pandemia i jej konsekwencje w postaci konieczności spędzania większości czasu wolnego w domu sprawiła, że na nowo odkryli przyjemność czytania. Zaczęli sięgać zarówno po nowości, jak i książki „które zawsze chcieli przeczytać”. Marek poznał przez ostatni rok większość przygód norweskiego policjanta Harry’ego Hole’a pióra Jo Nesbø. Marta w tym czasie nadrobiła czekające od kilku miesięcy na półce książki Olgi Tokarczuk.
W międzyczasie zaopatrzyli się w czytniki e-booków, by móc czytać nie tylko tradycyjne papierowe wydania, ale też z łatwością pobierać interesujące ich tytuły w postaci e-booków (2) – i tak stali się subskrybentami aplikacji Empik Go, która już w czerwcu 2020 przekroczyła milion pobrań (3). Dzięki aplikacji odkryli też świat audiobooków. Przez rok bilans przeczytanych przez nich książek znacznie się poprawił, a czytanie stało się codziennym rytuałem. Tak jak dla znacznej części Polaków.

Empik w ostatnich dniach poinformował, że sprzedaż książek we wszystkich kanałach sklepu w ostatnim roku wyniosła 21,3 mln egzemplarzy. To również, jak pokazują dane aplikacji Empik Go, ponad 1,7 mln przeczytanych e-booków i prawie 4 mln wysłuchanych audiobooków oraz podcastów – łącznie ponad 15 mln odsłuchanych godzin. W ciągu minionych 12 miesięcy liczba egzemplarzy zakupionych online zwiększyła się o 68 proc., a w ostatnim kwartale 2020 roku – o 100 proc. (4)
Natomiast z BookScan, cyklicznego badania Nielsena, dowiadujemy się, że w 2020 roku klienci indywidualni kupili ogółem ok. 100 mln egzemplarzy książek, wydając 2,1 mld zł. (4)

Wielu z nas w ostatnim roku odkryło radość czytania. Literatura stała się odskocznią od codzienności, „ucieczką” do innego świata, pozwalającą się zrelaksować i zdystansować w trudnej pandemicznej rzeczywistości. Czy ten trend czytelniczy ma szansę zostać z nami na dłużej?

 

(1) https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ponad-60-proc-polakow-nie-przeczytalo-w-ubieglym-roku-zadnej-ksiazki-czytelnictwo-biblioteka-narodowa

(2) https://instytutksiazki.pl/aktualnosci,2,rynek-e-bookow-kwitnie-w-dobie-pandemii,5045.html

(3) https://www.dlahandlu.pl/detal-hurt/wiadomosci/empik-go-z-ponad-milionem-pobran-aplikacji,88601.htm

(4) https://www.rp.pl/Handel/210319609-Polacy-nie-porzucili-czytania-Kupili-w-rok-100-milionow-ksiazek.html

Dodaj komentarz